. . .
Susu Kambing I~Sunnah™ - Minuman Kegemaran Dunia

Panggilan Terbaik Suami Isteri

i-Sunnah™ Untuk Golongan Pilihan

Kongsikan Kisah Menarik Ini Di FB
Keluarga Yang Soleh Famili Misali
Jadikan Sunnah Amalan Peribadi

Susu Kegemaran Dunia - i~Sunnah™

Waktu hujung-hujung minggu, biasanya kita yang sibuk dengan kerja-kerja di pejabat tu, amatlah teringin untuk berehat dengan erti kata rehat yang sebenar-benarnya. Seperti relax membaca akhbar, majalah-majalah dan bersantai di kerusi empuk tu bermandikan cahaya sinaran TV yang akan dibuka dari 7.00 pagi sampailah ke 11.00 malamnya. Kalau boleh tak mahu langsung membuat kerja-kerja yang memenatkan sama ada otak maupun otot-otot ni. Jadi dengan niat yang telah kita lafazkan di dalam hati tu sejak awal-awal pagi lagi, maka segala otot-otot kita pun turut menerima arahan otak tu dan terus mengendurkan dirinya dan ingin saja berehat bersama-sama dengan anggota badan kita yang lain. Maka tenggelamlah kita di dalam empukan sofa “malas” kita tu hingga ke waktu yang ditentukan oleh kita sendiri.

Anak-anak yang kecil-kecil yang masih mahu bermanja lagi dengan kita akan mengambil kesempatan ini untuk menguasai kita dengan memanjat di belakang dan sampai naik ke atas kepala kita laksana “King Kong” menguasai Tower tertinggi di New York tu. Kita relakan anak-anak itu berkingkong ke atas kita kerana inilah sahaja masa untuk kita bermesra dengan mereka. Malah, memang pada hujung minggu inilah anak-anak kita itu menantikan-nantikan waktu ayah mereka duduk berehat di atas sofa kegemaran kita tu. Mereka merasakan inilah peluang mereka untuk mengetuk, mencekik, memanjat dan malah mengencingkan air kecil mereka ke atas riba kita. Maka seronoklah mereka dan kita. Kita biarkan mereka berbuat apa saja ke atas kita asalkan mereka tidak mengarah atau menyuruh kita buat kerja-kerja yang memerah otot-otot kita.

Lain pula dengan isteri kita. Peluang hujung minggu ni lah nak suruh abangnya tinggikan sikit gambar permandangan yang baru dibeli, sebab rendah sangat nanti orang tak nampak. Sapu sawang pada siling yang tinggi tu sebab nampak huduh macam rumah tak bertuan. Gosok sikit lantai mosaik di bilik air tu sebab nampak hitam berlumut, nanti malu kalau orang datang nak guna bilik air tu. Nak ubah katil “king size” tu ke sebelah kanan bilik, sebab dah jemu dengan kedudukan yang sedia ada ni dan macam-macam lagi agendanya yang sentiasa kreatif dan inovatif itu. Maka apabila dia lihat sahaja kita sedang terbaring menghadap TV atau sedang membaca akhbar atau majalah tu selepas menjamah sarapan pagi, dia akan berkata,

“Lantai di bilik air tu kotor lah bang, mengapa abang tak cuci lagi, nanti orang datang rumah kita, malulah kita bang!. Atau “Abang, gambar tu abang pasang rendahlah bang, nanti tak nampaklah, tak cantik, rugi aje beli gambar lawa-lawa tapi tak nampak. Tinggikannya sikit bang!” Atau mana-mana isteri yang berani sikit tu atau yang rasa ada kuasa sikit tu akan berkata, “Abang ni sama aje macam budak-budak tu, tiap hari minggu mengadap TV tak habis-habis, tu hah, sawang dah naik hitam kat siling atas kepala awak tu, tolonglah Yah, Yah tak sampai nak cuci tu, tinggi sangat”.

Susu Kegemaran Dunia - i~Sunnah™

Maka kita pun rasa tergugat dengan serangan-serangan pagi dari isteri kita tu. Sebab memang kita tidak bersedia untuk membuat apa-apa malah apa lagi untuk menangkis serangan tersebut. Jika difikirkan alasan isteri itupun ada benarnya, tetapi hati kita tetap tidak setuju dengannya. Mulalah kita mencari alasan-alasan yang munasabah untuk menangkis serangan isteri tadi atau mencari “bom tangan” yang dapat mengalahkannya secepat mungkin agar keselamatan “awam kita” terjamin untuk pagi itu. Jawapan kita kadang-kadang begini,

”Alahai, nanti abang buatlah” “Abang letihlah, panggil tukang gambarlah untuk repair, nanti abang bayar”. “Takkan tak boleh sampai, ambil buluh, sambunglah dengan batang sapu sawang tu, kalau hendak seribu daya tak hendak seribu dalih”.

Harapan kita agar isteri akan puas dengan jawapan kita. Tetapi sebaliknya, serangannya bertambah bertalu-talu menggunakan meriam penangkis kapal terbang pula. Hujahnya bertambah logik berserta dengan sejarah-sejarah silam yang kita pernah berjanji tetapi tidak kita laksanakan. Akhirnya niat kita untuk berehat telah bertukar menjadi gelanggang berentap memenangkan objektif masing-masing di pagi hujung minggu.

Mengapa boleh terjadi demikian? Mari kita selami puncanya. Kita dan isteri kita banyak menggunakan bahasa “awak” dari bahasa “saya”. Ini yang menyebabkan kita seolah-olah serang menyerang semasa kita berkomunikasi. Jika kita dan isteri kita menggunakan bahasa “saya”, pasti komunikasinya itu akan boleh diterima dengan baik oleh kita dan dia.

Contoh:
Bahasa “awak” yang dia gunakan tadi: “Lantai di bilik air tu kotor lah bang, mengapa awak tak cuci lagi, nanti orang datang rumah kita, malulah kita bang!.

Bahasa “saya” yang sepatut digunakannya:

“Saya nampak lantai bilik air tu tak berapa cantiklah, Saya sukalah kalau boleh dicuci sikit. Nanti kalau orang datang, hati Saya seronok kalau orang tu pakai bilik yang bersih.”

Isteri ini langsung tidak menggunakan “abang” tetapi lebih membahasakan dirinya dalam saranannya ini. Bukankah ianya lebih lembut dan tidak menyerang suaminya. Tentu sekali suaminya boleh menerika kenyataannya ini.

Satu lagi contoh bahasa “awak”:

“Abang, gambar tu awak pasang rendahlah, nanti tak nampaklah, tak cantik, rugi aje beli gambar lawa-lawa tapi tak nampak. Tinggikannya sikit bang!”

Bahasa “saya” yang sepatut digunakan:

“Saya sukalah kalau gambar tu dinaikkan sikit, baru nampak serinya, ya tak bang?”

Jadi, jika suami suami yang saya hormati ini telah memahami pendekatan bahasa “saya” ini, maka sampaikanlah kepada isteri saudara dan saudara juga hendaklah mengamalkannya. Yakinlah, kita akan dapat menikmati kerehatan yang sebenarnya bukan hanya dihujung minggu malah setiap masa jika kita mengamalkan bahasa “saya” ini.

Jadikan Sunnah Amalan Peribadi
Keluarga Yang Soleh Famili Misali
Kongsikan Kisah Menarik Ini Di FB

i-Sunnah™ Untuk Golongan Pilihan

💗 Jadikan Sunnah 1 Amalan 💗