. . .
Susu Kambing I~Sunnah™ - Minuman Kegemaran Dunia

Galak Anak Main Air

i-Sunnah™ Untuk Golongan Pilihan

Kongsikan Kisah Menarik Ini Di FB
Keluarga Yang Soleh Famili Misali
Jadikan Sunnah Amalan Peribadi

Susu Kegemaran Dunia - i~Sunnah™

Siapa dulu masa kecil-kecil suka main air? Rasanya ramai yang angkat tangan kan? Jangan kata masa kecil, sekarang dah besar panjang pun masih ada yang pantang tengok air. Kalau tak dapat berendam, celup tangan pun jadilah.

Macam mana pula dengan anak-anak anda semua? Selalu tak bagi mereka peluang main air (selain daripada waktu mandi) Kalau ada, tahniah untuk anda. Kalau belum ataupun jarang, belum terlambat untuk mula sekarang, Kenapa? Baca dulu sampai habis, lepas ni mesti anda tak sabar nak ajak anak-anak main air.

Selain dari mampu memberikan keseronokan yang tak terhingga, tahukah anda air merupakan salah satu alat pembelajaran yang sangat-sangat mengkagumkan. Dahlah senang dapat, murah, banyak pula kebaikan yang anak-anak perolehi melalui aktiviti bermain air ni. Rugi sangat kalau kita tak manfaatkannya.

Kalau anda menyangkakan yang anak-anak hanya main simbah-simbah, tuang-tuang air anda sebenarnya salah. Mereka sebenarnya dapat lebih dari itu. Menurut kajian, bermain air membantu pembelajaran anak-anak dari segenap segi. Ia memberi peluang kepada anak-anak untuk bereksperimen dengan konsep sains dan matematik, menguatkan kemahiran fizikal, meningkatkan kemahiran sosial dan emosi dan juga membantu dalam perkembangan bahasa. Jom kita tengok dengan lebih mendalam.

1) Perkembangan Kognitif
Bermain air dapat menggalakkan anak-anak untuk berfikir serta meningkat kemahiran menyelesaikan masalah. Bagaimana? Melalui aktiviti ini, kanak-kanak berpeluang belajar memahami bagaimana dan kenapa sesuatu itu boleh berlaku. Contohnya, mereka mungkin terfikir kenapa sesetengah objek boleh terapung dan yang lain pula tenggelam. Malah mereka mungkin tercari-cari idea untuk membuatkan objek yang tenggelam itu terapung.

2) Matematik
Bekalkan anak-anak dengan bekas-bekas dan penyukat sewaktu mereka bermain. Ini dapat membantu mereka untuk memahami konsep seperti
– banyak/sedikit
– penuh/kosong
– berat/ringan
– dalam/cetek
– sama/berbeza
Untuk anak-anak yang lebih besar anda juga boleh mengajar mereka bagaimana mengira isipadu air.

Susu Kegemaran Dunia - i~Sunnah™

3) Sains
Melalui aktiviti ini juga anak-anak dapat belajar prinsip sains yang melibatkan air seperti daya tekanan, tenaga, sifat-sifat cecair, keadaan jirim, surface tension, pencemaran dan juga ekologi. Anda juga boleh mengalakkan anak-anak untuk bereksperimen dengan membekalkan mereka peralatan yang sesuai

4) Kemahiran Fizikal
Bermain air memberi peluang kepada anak-anak untuk menggunakan kedua-dua motor kasar dan juga halus. Contoh yang melibatkan penggunaan otot kasar adalah melalui aktiviti seperti mengangkat baldi dan menuang air dari satu bekas ke satu bekas. Aktiviti yang melibatkan otot kecil pula adalah seperti menekan penyembur air dan juga memerah span basah. Selain itu aktiviti-aktiviti ini juga bagus untuk koordinasi mata dan tangan mereka

Susu Kegemaran Dunia - i~Sunnah™

5) Perkembangan Sosial Dan Emosi
Bermain air juga dapat membantu menenangkan emosi anak-anak. Tak percaya, cuba lihat berapa ramai yang suka berendam dalam tub mandi untuk melegakan tekanan mereka. Bermain air memberi peluang kepada anak-anak untuk menyalurkan emosi mereka melalui perbuatan seperti menuang, menjirus dan memercik air.
Dari segi perkembangan sosial pula, bermain air bersama rakan-rakan dapat memupuk sikap bekerjasama dan berkongsi antara satu sama lain

6) Perkembangan Bahasa
Anak-anak dapat belajar banyak perkataan baru sewaktu bermain, seperti terapung, tenggelam, tuang, sukat dan sebagainya. Perkenalkan nama peralatan yang sedang mereka gunakan dan galakkan anak-anak untuk bercerita dan menerangkan apa yang sedang mereka lakukan.

7) Meningkatkan Kreativiti
Bermain air juga membuka ruang kepada anak-anak untuk berimaginasi. Mereka mungkin membayangkan diri mereka sebagai ahli bomba, tukang kebun, tukang masak, kapten kapal dan sebagainya.

Sekarang kita lebih jelas dengan manfaat aktiviti ini kepada anak-anak kan? Sebagai ibu bapa, apa pula peranan kita dalam menyokong pembelajaran anak-anak sewaktu aktiviti ini berlangsung?
a) Sediakan tempat dan peralatan yang sesuai untuk anak-anak meneroka dan bereksperimentas
b) Soal anak-anak dengan soalan yang berkaitan dengan apa yang sedang mereka lakukan
c) Jadi pendengar yang aktif, Beri peluang kepada anak-anak untuk bercerita
d) Tunjukkan kepada anak-anak bagaimana anda menggunakan perkataan baru (modelling)
e) Libatkan diri anda. Bermain bersama mereka. Anak-anak pasti menghargai kehadiran anda

Extra tips:
Antara peralatan dan bahan yang boleh digunakan sewaktu aktiviti bermain air
1) Peralatan seperti corong air, bekas penyukat, botol penyembur, jaring penangkap ikan, syringe (tanpa jarum), span, senduk, pemukul telur
2) Mainan kecil yang berbentuk haiwan dan hidupan laut, kapal, orang,
3) Pasir dan batu akuarium, rumput, ranting kayu
4) Pewarna makanan dan juga pewangi (pineapple scent, peppermint etc) untuk memberikan warna dan bau yang dapat meransang minda anak-anak.

Antara aktiviti yang boleh dilakukan
1) Letak garam didalam air, cuba terapung dan tenggelamkan objek
2) Bermain dengan ais/air batu
3) Colour day – pilih satu warna khas untuk tema pada hari itu
4) Number/ Alphabet soup – Masukkan nombor/huruf yang diperbuat dari foam, tangkap dengan menggunakan senduk./ jaring ikan
5) Bina kapal dari bahan yang berbeza -aluminium foil, kertas, daun etc
6) Bina jambatan/ pulau

Sebenarnya terdapat banyak aktiviti yang boleh dilakukan yang melibatkan air. Malah anda boleh pilih pelbagai aktiviti yang sesuai untuk bermain diluar atau didalam rumah. Jika ada kelapangan, bawa anak-anak ke tepi pantai, sungai ataupun air terjun. Jika kesempitan masa pula, di dalam bilik mandi ataupun sink didapur pun anak-anak boleh beraktiviti. Aktiviti juga boleh disesuaikan dengan peringkat umur anak-anak. Yang penting beri peluang kepada mereka. Baju basah tak apa, boleh sidai belakang rumah. Selamat bermain air.

Jadikan Sunnah Amalan Peribadi
Keluarga Yang Soleh Famili Misali
Kongsikan Kisah Menarik Ini Di FB

i-Sunnah™ Untuk Golongan Pilihan

💗 Jadikan Sunnah 1 Amalan 💗